Verdens mest solgte

Ashley på sin Super cub demomodell. Baksetet, som enkelt festes rett på bagasjebrettet, er bare lovlig på 110cc utgaven.

Hvilket kjøretøy er verdens mest solgte. Er det bil eller motorsykkel, og hvilket merke? Dette var noen av spørsmålene vi stilte et tilfeldig utvalg av motorinteresserte personer.

Bakgrunnen for spørsmålene var en henvendelse vi fikk fra en engelskmann, bosatt på Stord. Han lurte på om vi var interessert i å besøke ham og hans lille foretak, og opplyste samtidig at han nettopp har startet opp som Norges eneste forhandler av Super cub. For undertegnedes del ringte det ingen bjelle ved denne benevnelsen, men så viser det seg altså at det dreier seg om verdens desidert mest solgte kjøretøy.

Super cub fra Kina. Produksjonsutstyret er overtatt fra Honda og den går som licensed copy. Produsert helt siden 1958, og med bare mindre endringer underveis. Med sine store hjul er den blitt kalt både “Step -thru” og “Scooterette”. (Se Ed March sine opplevelser med en Super Cub.)

Tippet Honda

Vår nysgjerrighet var vekket, og dermed er vi tilbake til våre innledende spørsmål. Syv av ti spurte mente at det er en bilmodell som er verdens mest solgte kjøretøy og fem av disse mente at det er VW boble. Kun én tippet på Toyota. Hele syv av ti tippet Honda som mest produserte motorsykkel. Fasiten er at det er Hondas Supercub, som finnes både som moped og lett motorsykkel, som er suverent på topp. Utrolige 87 millioner eksemplarer er blitt produsert av denne nøysomme og slitesterke firtakteren. Blant bilmodeller er det til sammenligning Toyota Corolla som ligger på topp med 39 millioner produserte, mens VW boble havner på en fjerdeplass med 23 millioner produserte.

Verkstedet til HC Motors har beskjedne yttermål.                                                                                                                   
En custombygd Super cub oppgraderes til 140 cc. Håpet er å få den ferdig til The Distinguished Gentlemans Ride i Stavanger 24. september. Gentlemans Ride

Sterkt inntrykk

MC+ tok turen til Stord, og det ble et møte med en ung mann som gjorde et sterkt inntrykk. Ashley Hystad Carter og hans lille familie har slått seg ned ved Leirvik. Der har han startet opp et lite firma under navnet HC Motorsykler (HC Motors). Han importerer Super Cub produsert i Kina, tar en grundig gjennomgang av dem, og selger dem for 15.000 for 50cc, og 25.000 for lett motorsykkel med 110 cc. I tillegg tar han service og mindre reparasjoner på andre motorsykler for dem som ikke er avhengige av merkeverksted, men han understreker at han ikke har et godkjent verksted.  Det håper han at det kan bli hvis han kan få utvidet garasjen sin.

Ashley på sin tilårskomne BMW GS 1000 Dakar. Med denne har han kjørt Norge på kryss og tvers. Han har også laget festeanordning slik at han kan få med seg rullestolen.

Sykdom

Ashley har en alvorlig og genetisk betinget sykdom med betegnelsen vaskulær Ehlers-Danlos syndrom. Det er en sjelden sykdom som gradvis går ut over leddene hans og i tillegg svekker blodårene, med de følger det kan få. Sånn sett er neppe mekking- og mc kjøring det helt rette for ham, men han har holdt på med dette siden han var gutt, og vil holde på så lenge han klarer. Han er utdannet gaffeltruck-mekaniker, men har også jobbet på mc-verksted. Til slutt ble dette for tungt for ham, og han er i dag ufør. Med rolig tempo kan han likevel jobbe når han har “gode dager”. På mindre gode dager kan han bli veldig sliten av å gå selv korte avstander. Da er han avhengig av rullestol.  Det har han løst ved å lage en spesiell festeanordning på sin BMW Dakar. Dermed kan han få med rullestolen når han har behov for det. Det vakte da også en viss oppsikt da han kom kjørende inn foran Tyrigrava, oslofolkets mc-møteplass, med rullestolen fastspent bakpå motorsykkelen.
Et av de mer sprø innfallene hans var da han, sammen med sin kone, dro oppover til Sunnmøre på vinterføre rundt juletider. Med full vinterutrustning for to personer, telt og alt annet nødvendig utstyr, bar det av gårde. Selve Julaften ble tilbrakt i telt. Kanskje noe sært for de fleste, men med hans fysiske begrensninger må det ha vært litt av en utfordring. Sånt står det respekt av.
HC Motors

En Suzuki Intruder er inne til reparasjon i det lille verkstedet.

 

Denne slitne Honda’en er Ashley sin egen rat bike.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
Her kan man få renset både forgassere og annet i ultralydvasker.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 
HC Motors er også forhandler av Motobatt batterier.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

1 Comment

Kommentarer er lukket.