Sistemann ut fra Bergen sentrum

Nyborg i Åsane har nå fått enda en mc-forhandler, den femte i rekken, i dette området. Tre av dem ligger til og med langs samme vei. Det siste skuddet på stammen er Bergen MC Center, og som dermed også er den siste forhandleren som forlater Bergen sentrum.

Daglig leder, Magne Jensen, startet med moto-cross i 1974 og kjørte aktivt i flere år. I 1981 startet han opp sin egen mc-butikk og verksted i Nygårdsgaten. Der har de holdt til siden, i 37 år, helt til de nå flyttet ut til Litleåsvegen 79 lørdag 10. mars. Butikken i Nygårdsgaten blir delvis avviklet, men fortsatt skal de beholde et mindre lokale med et tilbud for sine mopedkunder. Her skal de blant annet kunne levere inn sine mopeder til service, mens butikken så sørger for å få servicen utført på verkstedet i Åsane.

En hel del utstyr er kommet på plass og mere er underveis. Her er en vegg med Schubert hjelmer.

Lav profil

Butikken har holdt en lav profil siden åpningen og de store glassrutene har vært tildekket under den 3 – 4 måneder lange flytte- og etableringsfasen. Grunnen til det er at de ennå ikke er helt i mål. Likevel fremstår det store salgslokalet som lyst og luftig og med både sykler og en hel del kjøreutstyr på plass. Noen flere reoler med utstyr skal også plasseres på ledig veggplass. To kraftige vannscotere står også utstilt i lokalet, men de blir mer som et supplement til det øvrige.

Stian er sønn til Magne Jensen, og den som etter hvert overtar ledelsen.

Syvende far i huset

Magne er fortsatt sjefen i bedriften. Han er etter hvert blitt 68 år og innrømmer at han ikke lenger jobber fulltid. Men noe skal man jo ha å gjøre på, som han selv sier. Kanskje blir han som en syvende far i huset. Sønnen Stian blir i hvert fall den som etter hvert tar over. Han hevder at han per i dag ikke har noen tittel, men betegner seg selv som en potet. En som kan brukes til det meste, og som tar et tak der det trengs.

Lokalet er stort, men likevel oversiktlig. I areal er butikken blant de største i landet.

Dobbelt så stort lokale

Stian er også den som viser oss rundt i lokalet. Det er totalt på vel 1500 kvm og altså over dobbelt så stort som det gamle i Nygårdsgaten som målte rundt 700 kvm fordelt på to etasjer. Her ute er alt på ett plan. Stian viser rundt på verkstedet hvor det er hektisk aktivitet. Her er det ennå en del ugjort, men to rader med løftebenker er i alle fall klare. Det er derimot ikke delelageret, som fremstår som ganske kaotisk. Mange deler ligger fortsatt i kasser, men Stian bedyrer at det jobbes intenst for å få det klart så fort som mulig.

Om du skal ha en fabrikkprodusert sykkel får du den neppe råere enn denne Kawasaki H2R. Den kommer aldri til å kunne brukes på gaten. 310 HK og god for over 400 km/t. Pris fra kr 652.990,-

Konkurranse

Vi spør om det er et problem at butikken Ride, et par steinkast unna, også forhandler Kawasaki. Til det svarer Stian at det selvsagt ikke er ideelt, men situasjonen er egentlig ikke så mye forandret ettersom de også solgte denne sykkelen i en årrekke i den gamle butikken. Og nevner i samme slengen at de faktisk er landets eldste Kawasakiforhandler og at de for bare noen par år siden også var Norges største på dette merket. Dessuten mener han at Ride hovedsakelig satser på å fronte BMW og KTM, mens kompani Jensen satser tungt på Kawasaki. Det bærer også butikken preg av. Eldstemann Jensen bryter inn med å tilføye at de også er byens eldste mc-butikk.

Klassiske former, men likevel moderne i uttrykket.

Stort utvalg

Vi tar en runde rundt i det store salgslokalet og registrerer at utvalget er stort. Noen MV Agusta har også fått en grei plassering, i tillegg til en del Suzukimodeller. Blant annet Intruder. Salgstallene på Suzuki har imidlertid stupt de siste årene, mye på grunn av at det ikke er lansert nye modeller i senere tid. Likevel har far & sønn Jensen stor tro på 125cc segmentet. Suzuki har nemlig endelig kommet opp med en 125cc GSX R og S modell. Ettersom prisen på disse er på rundt 42 – 43.000, og prisen på de røffeste mopedene ligger på rundt 35.000. Med så liten prisforskjell er det grunn til å tro at salget på 125cc bare vil øke.

Suzuki GSX R 125cc. Denne kan komme til å selge godt. En kjøreskole vi kontaktet opplyste at de nå har flere elver på lett mc enn på moped. For ikke lenge siden var forholdet motsatt.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Peugeot Speedfight 50 cc scoter. Denne er viktig for omsetningen. De står på rekke og rad i butikken.

Fremdeles viktig

Likevel er mopedmarkedet svært viktig for butikken. Og da særlig scoterne Peugeot Speedfight 50cc. De står linet opp på rekke og rad i et stort antall. Rundt 200 av disse hevdes solgt i løpet av et år.
Alt i alt fremstår butikken som moderne og oversiktlig og arealmessig sikkert blant landets største. Åpningsfesten er satt til midten av neste måned, men om du er av den nysgjerrige typen er det jo bare å ta turen før det.

Kawasaki satser selvsagt også på det voksende adventure-markedet. Her en Versys 1000 cc.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      
Smarte og godt integrerte fester for sidevesker på Versys.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
Når det gjelder transport av bagasje er det Givi det satses på.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Suzuki Intruder.