Nykomling med talent

Marius Ripel Jensen
Marius Ripel Jensen viser med all mulig tydelighet at han har noe å fare med på racingbanen. Foto:www.picman.co.uk

Nykomlingen på roadracingarenaen, Marius Ripel Jensen, var nylig på promoteringsoppdrag for Mc Klær Bergen. MC+ møtte ham der, og fikk med hans egne ord høre hans historie.

 

Det gikk skikkelig unna for nykomlingen i fjor. Foto: www.picman.co.uk

Vi møtte en svært sympatisk og jordnær kar som mer enn villig svarte på våre spørsmål. Det gjorde han på en så åpenhjertig og lun måte at fliret satt løst på begge parter under samtalen.

Debuterte i Rookie 1000

For dem som ennå ikke har fått med seg navnet Marius Ripel Jensen skal vi gi en liten oppsummering: Han kom inn som nykomling i fjor etter å ha løst lisens for roadracing for første gang. Han debuterte deretter i Rookie 1000 og Nasjonal 1000 klassene i Norgescupen. Det ble lagt opp til at han skulle kjøre 16 løp, men to av dem ble ikke fullført på grunn av teknisk svikt. I de 14 øvrige løpene ble det seier i samtlige. Han satte også banerekord for Rookie 1000 ved Norgescup-runden i Karlskoga i Sverige.

Enestående i norsk roadracing

Disse prestasjonene er blitt beskrevet som enestående i norsk roadracing. Men det stopper ikke der. Det hører nemlig med til historien at han ikke tok mc-lappen før i mai 2015. På et fire dagers førerutviklingskurs ved Artic Circle Raceway ved Mo i Rana ble det løst dagslisenser og han fikk prøvd seg på bane.

MC+ intervjuet Marius tidlig i mars. Slik ser sykkelen hans ut foran 2017-sesongen.

En av initiativtakerne bak kurset og selv tidligere Superbike-utøver, Frank Tøsdal, forteller: – Til å begynne utmerket ikke Marius seg på noen måte, men han var ikke helt fornøyd med egen innsats. Han begynte derfor å spørre og grave om hvordan han kunne gjøre det bedre.

Se Marius på Karlskoga i 2016.

Stadig bedre

Rådene og tipsene han fikk fra Tøsdal og andre i racingmiljøet ble tydeligvis fulgt, for utførelse og rundetider ble stadig bedre. Tredje dagen ble det sagt: – Nå kjører han så bra at det blir vanskelig for oss å holde følge. Etter fire dager hadde det endret seg til: – Nå kjører han så fort at vi klarer ikke holde følge uansett hva vi gjør.

Teamwork

Sammen med far, mekaniker og tidtaker Arne Johnny Jensen.

Tøsdal har siden blitt en av sponsorene hans og har fulgt opp Marius etter beste evne. Det har også kommet til en rekke flere sponsorer. Noen av dem er små lokale bedrifter i Kvinnherad som ønsker å støtte opp om satsingen til Marius. Familien hans er også fullt involvert, for dette er teamwork på alle plan. Far fyller rollen som mekaniker og tidtaker, mor er både dekkomlegger, matansvarlig, ordenssjef og passe-på-alle-sjef, mens bror er datalogger. I tillegg har familien Ripel Jensen fått med seg Lars Miles Storaas som også er mekaniker og tidtaker.

Marius er oppvokst på Husnes, hvor han fortsatt bor. Når vi spør ham om det er strekningen Husnes – Uskedalen som har vært hans «testbane» flirer han godt, men avkrefter vår teori. Det var ikke der han fikk utløp for spenning og fartstrang og det begynte heller ikke i tenårene. Det skjedde gradvis, og først hjemme i hagen. Han er vel også arvelig belastet, for far Arne Johnny har skrudd, mekket og kjørt motorsykkel i alle år. Så allerede fra tre – fire års alderen begynte Marius å putre rundt på

En svært ung Marius er allerede i full gang med crosskarrieren med sin Suzuki JR 50.

tunet på en knøttliten crossmoped av typen Suzuki JR 50. Det falt nok i smak hos den lille pjokken, og 12 år gammel debuterte han i Kvinnherad Motorklubb i sitt første crossløp.Det var ingen umiddelbar suksess, for han ble innkjørt med en hel runde.

Revansjelysten

Marius er imidlertid av den revansjelystne sorten, og allerede neste år vant han hele konkurransen. Dermed var crosskarrieren i gang. Det skulle etter hvert bli mange medaljer og pallplasseringer som brakte ham helt til toppnivå i Norge. Men det kostet. Ikke bare i kroner, men enda mer i form av skader. Det ble mange ambulansetransporter, sykehusopphold og lange rekonvalesensperioder. Så mange at han i en alder av 18 år, i 2010, gav opp

Det ble mange premier allerede fra tidlig alder.

crosskarrieren. På spørsmål om dette trekker Marius frem mobiltelefonen og viser oss røntgenbildene sine. Der kan vi ved selvsyn få bekreftet at han er skrudd og boltet sammen i både kne og hofte. Det er en del av sporten konstaterer han enkelt.

Ny epoke

I fem år var så Marius borte fra alt som heter motorsport. Helt til han i forfjor bestemte seg for å ta lappen for vanlig gatesykkel. Dermed var en ny epoke i hans karriere innledet. Etter knallsuksessen i fjor er han nå klar for full NM sesong i Superbike. Det kan og bli noen løp i svensk mesterskap. Om muligheten skulle by seg er han heller ikke fremmed for å forsøke seg i det

Ikke plaget av høydeskrekk.

internasjonale tyske mesterskapet (IDM). Han er likevel helt klar på at det er NM-Superbike som er hovedfokus denne sesongen. – Det blir å gå all-in nå.

Følg Marius på FACEBOOK.

Jobber knallhardt

Sykkelen han skal kjøre i år er den samme som i fjor, bare i andre farger. Det er en Kawasaki ZX 10R 2015. Siden han er både lett og kort i kroppen, må det en del justeringer til i demping, fotpinner og hendler. Det jobbes det med nå, men mye annet skal også falle på plass. Det gjelder å komme i gang med kjøretrening så fort som mulig. Teknikker skal terpes på og videreutvikles, og ikke minst skal det fysisk trening til. For i denne ligaen skal man også være i god form og ha styrke for å henge med. Blant annet på grunn av alle tidligere skader er Marius svak i beina. Det jobber han knallhardt for å endre på, og med jevnlige økter og tett oppfølging på treningssenter er han på god vei. Når han så i tillegg fungerer som daglig leder, maskinfører og alt-mulig-mann i firmaet han jobber for, så er det klart at det blir mange lange dager og sene kvelder på ham. Det vitner om en mann som satser hardt og seriøst i den krevende sporten han har valgt seg, og han burde ha alle forutsetninger for å lykkes. Det er derfor med stor spenning vi vil følge ham fremover, og vi ønsker lykke til i 2017-sesongen.

2016-sesongen som Rookie var en skikkelig opptur for debutanten.
Marius viser showfakter.
Ferdighetene fra crossperioden kommer nok til nytte også på racingbanen.