Notøy og Ripel’n med NM seiere på Rudskogen

Vinnere på Rudskogen
Marius Notøy (v) og Marius Ripel Jensen til topps på Rudskogen

Marius Notøy og Marius Ripel Jensen klinte begge til med seier i henholdsvis Superstock 600 og Superbike på avslutningsdagen av 2-hjulsfestivalen på Rudskogen denne helgen. I skikkelig vestlandsvær satte de konkurrentene fullstendig i skyggen.

At både Notøy og Ripel’n vinner en NM-runde er smått sensasjonelt. Med betydelig lavere budsjett enn konkurrentene og i praksis ingen mulighet til å trene på sykkelen utenom disse løpshelgene, burde dette ikke være mulig. For eksempel er sykkelen til Notøy nå inne i sitt tiende år, mens flere av konkurrentene har kliss nye. Med den utviklingen som vi har sett fra motorsykkelprodusentene de siste årene er det klart at dette gir våre et ekstra handikap.

På dager som på søndag derimot, når det bøtter ned og banen er så våt, får en ikke like godt betalt for å ha noen ekstra hestekrefter under tanken. Da får mannen oppå sykkelen enda mer å si og åpner mulighetene for blant annet Marius Notøy og Marius Ripel Jensen. En mulighet de begge to tok godt vare på.  

klar til start
Marius Notøy konsentrert og klar til start. FOTO: Marianne Bøe

Irritert Notøy

Notøy er litt uheldig i omstarten i lørdagens Superstock-løp. Fra fjerde startspor kommer han litt bakpå og får et par ekstra førere foran seg og havner på syvende plass etter første sving. Dermed får teten dratt avgårde og det oppstår en stor luke. Notøy prøver og prøver å komme seg forbi, men klarer liksom aldri og få kommet seg skikkelig foran. Da han for andre gang kjører i en stor bue rundt konkurrenten sin i nest siste venstresving lykkes han endelig. Men, det er på hengende håret. Slik Marius oppfatter det, slipper han andre seg ut nærmest for å torpedere ham i sin bestrebelse på å holde ham bak. Så nærme er det at de har kontakt og konkurrenten havner i grusen, Heldigvis for Marius holder han seg på hjulene og kan ta seg inn til en fjerde plass. Han er likevel langt fra fornøyd siden han ikke fikk vist hva som bor i ham, og vi kan se at det irriterer.

Kristoffer Valle Mellingen, som også konkurrerer i denne klassen, har ikke like mye fart inne denne helgen som på Vålerbanen i første runde. Han blir kjørende litt i et vakuum uten noen rundt seg og ender til slutt på en syvendeplass i klassen.

Omstart
Kenneth Rongved bivåner når Kristoffer Valle Mellingen legger på dekkvarmerne i påvente av omstart.

Notøy med full kontroll

Søndagen er det vått på Rudskogen, veldig vått. Egentlig ikke Marius Notøys favorittføre, men han er likevel glad for det denne gangen. All treningen på fredagen var jo på vått. Med god start er Notøy på andre plass inn i første sving, og får en fin start på løpet. Med silkemyk kjøring holder han lett følge med lørdagens vinner, Trym Johannesen. I den fjerde runden finner Marius ut at han har mer å gi og kommer seg forbi. Den neste runden er han 2,5 sekund raskere enn Trym. Det viser hvilket potensiale som ligger i gutten. På de neste rundene fortsetter han å øke forspranget. Sekunderingen på langstrekket forteller ham etter hvert at avstanden er betryggende og han slår derfor litt av på de siste rundene for å sikre inn. Han får dermed en skikkelig opptur i forhold til lørdagens løp og seieren smakte virkelig godt.

Som vi har skrevet tidligere teller Notøy på knappene med sin satsing innen sporten. Økonomien er stram og det er lite slingringsmonn. En avtale med dekkleverandøren sikrer ham et par nye dekk ved seier, noe som kommer kjærkomment med.

Fortjent seier til Marius Notøy. FOTO: Marianne Bøe

Team Ripel’n med problemer

Men det begynte ikke så bra for Team Ripel’n denne helgen. Starteren hadde hengt seg opp og det ble skruing nesten hele natt til fredag for å finne ut av problemet. De fant heldigvis feilen som greit lot seg fikse. Dog ikke tidlig nok til å delta på første treningsrunden. Med enda fire treninger på tidsplanen var likevel ikke dette kritisk. Det var imidlertid dugg. Her lærte faktisk undertegnede et nytt triks også. Vasking av innsiden av visiret med barberskum, da fortrinnsvis Ladyshave på grunn av bedre lukt, skal visstnok hindre dugg! Vi har ikke testet det enda, men vi skal.

Ripel'n
Ripel’n imponerte med seier søndag.

Etter 30 minutter kvalifisering på lørdagen så det om mulig enda verre ut. Da var det en svært frustrert og fortvilet Ripel som kom tilbake til depoet. Helt utslitt etter å ha kjempet med sykkelen i 30 minutter. Uansett hvor hardt han prøvde, klarte han ikke å få den til å styre det sporet han ville. Vi har aldri sett Marius på denne måten før og var bekymret. Pappa, Arne Jonny, prøvde å holde humøret oppe og hadde noen ideer som kunne prøves ut. Han hadde snakket med Daniel Østbye og hadde fått noen tips. Selv om det betydde å starte med en endring man ikke hadde prøvd ut, ble det til det. Daniel er den som i sin tid bygde opp sykkelen og kjenner den bedre enn noen.

Sykkelen virket igjen

I Superbike-løpet på lørdag var det Ole Bjørn Plassen som tok teten og han så seg heller aldri tilbake. I en svimlende fart brølte Ducatien rundt banen. På langsiden var det så hele grunnen ristet. Ripel’n, som mistet en plass eller to utfra start, tok seg snart opp på fjerdeplass. Her ble han jaget av Helge Spjeldnes som lurte seg forbi på den nest siste runden. Ripel’n gav som vanlig ikke opp og satte personlig bestetid på siste runde og var med det også den med tredje raskeste tid i løpet. Han strålte som en sol etter femteplassen. Endringen som ble gjort i siste øyeblikk hadde slått som forventet. Sykkelen virket nå som en den skulle, og alt var bare artig igjen.

Superbike start
Marius Ripel Jensen hadde det travelt med å komme seg av gårde på søndag.

Ripel’n med oppvisning på vått føre

Marius Ripel Jensen har aldri lagt skjul på at det er vått føre han trives aller best på. Med sin myke kjørestil virker det som han har ubegrenset med feste i forhold til konkurrentene. Fra startspor nummer seks tar han direkte teten inn i første sving. Han setter opp et tempo de andre ikke er i nærheten av å matche. I gjennomsnitt kjører han rundt to sekunder fortere enn nummer to pr runde. Også han får sekundering og ser at ledelsen vokser og vokser. Han føler imidlertid at han har veldig godt grep og fortsetter i jevnt tempo for å holde varmen i dekkene på den svært så våte banen. Når han drar til på hjulet over målstreken, 21 sekunder foran Helge Spjeldnes på andreplass er det en fornøyd kvinnhering inne i hjelmen. Han deler seieren med hele teamet sitt og retter en stor takk til sine sponsorer som gjør det mulig for ham å være med på dette. Også Ripel’n sin dekkavtale gir ham et sett med nye dekk.

Ripel'n kJører i fra
Ingen klarte å følge Ripel’n når vestlandsvær traff Rudskogen for fullt.

Klare til å ta opp arven etter Terje Bergsvåg og Jon Steinar Vivelid

Sist en fra Hordaland klatret øverst på pallen i et NM løp i roadracing var i 1997. Det var Jon Steinar Vivelid fra Kvinnherad som stod for den prestasjonen. I likhet med Terje Bergsvåg, hadde også Vivelid en solid karrière på roadracing banen. Terje på åttitallet og Vivelid på 90-tallet. Terje, som var tilstede på Rudskogen i helgen,  er slett ikke glemt i miljøet og fikk mye oppmerksomhet der borte. Han hjalp litt til i Marius Notøy’s enmanns team og likte tydeligvis å være tilbake i depoet. Å se hvor mange hordalendinger som deltok og hvor godt mange av de kjørte, falt også i smak. Bergsvåg skrøt uoppfordret av kjøringen til både Ripel’n og Notøy. Han fortalte også til Notøy etter lørdagens race at dersom han hadde hatt like godt utstyr som de andre, kunne han slå dem, for han kjørte minst like bra. Søndagen viste at den gamle mesteren forsatt vet hva han snakker om.

Både Ripel’n og Notøy er klar til å ta opp arven etter Terje Bergsvåg.

Oppfordring til næringslivet

Så til næringslivet i Hordaland: Vi har her noen svært store talenter som er klare og villige til å strekke seg langt for å komme opp og fram. De har vanskeligere treningsforhold, lengre og mer kostbare reiser og de har dårligere utstyr. De er imidlertid svært gode piloter og hadde fortjent en sjanse.  Det er ikke nødvendigvis de store beløpene det er snakk om. Nå har for eksempel forteltet til campingvognen til Notøy røket. Et telt som er helt essensielt i forhold til å foreta nødvendig vedlikehold av sykkelen i løpet av en racehelg. 

5 Comments

  1. I artikkelen antar vi at dette kan være den første NM seieren til en hordalending siden Terje Bergsvåg sin storhetstid på 80-tallet.
    Fra Bjarne Lea har vi imidlertid fått vite at siste hordalending som stod øverst på pallen var Jon Steinar Vivelid i 1987, også han fra Kvinnherad. Vi takker for opplysningene og skal selvfølgelig rette opp i artikklen.

  2. No var vel Jonsteinar Vivelid frå Kvinnherad i noregs toppen på 90 talet, og det var vel etter Terje ga seg, i 94 kunne han tatt Kongepokal, om han ikke hadde kjørt ut i siste runde.

    • Takk for presiseringen Knut. Vi var klar over Vivelid hadde en god karriere, men var litt usikker på hvor bra han egentlig hadde gjort det. Men, om han lå an til Kongepokal er det vel mer enn sannsynlig at han også vant enkelt løp.

      • Huske ikkje heilt, men han måtte inn blant dei 5 første eller noko slikt, for å ta polkalen, om eg ikkje huske heilt feil.
        Meine han leda samanlagd før siste runde.

        • Men gjekk litt for hardt inn i siste sving før gamle depot strekka på Rudskogen, og seilte ut.

Kommentarer er lukket.