Marius Notøy: – Jeg er klar!

Marius vant de to siste løpene han kjørte som Rookie i 2015. Sammenlagt ble det en 2.plass. FOTO: DMW media.

Selv om Marius Notøy er ganske så fersk i roadracing med sin debut i superstock 600 i fjor, så er han ikke et ubeskrevet blad innen mc-sport.

Marius var uheldig med en crash i fjor. I nest siste løp fikk han problemer med girkassen og det gjorde også at han ikke fikk kjørt siste løpet. Han kunne skilte med to 4.plasser ved sesongslutt.                               Foto: Picman.co.uk

Han startet som rookie i 2015, og gjorde det svært bra den sesongen med seier i de to siste løpene. Det gav ham en 2. plass sammenlagt. Fjorårets sesong i superstock 600 gikk ikke fullt så bra. Han røk blant annet ut i et crash og fikk siden problemer med girkassen. Dermed fikk han ikke kjørt siste løp. Beste prestasjoner ble to 4. plasser. Sammenlagt ble det en 5. plass.

Yamaha R 6. I en slik ribbet versjon får den hissige sykkelen nærmest et skulpturelt uttrykk og minner mest av alt på et farlig rovdyr som reiser seg på bakbeina.

Ny frisk

Siste helgen i april var han på trening på Anderstorp i Sverige. Både sykkel og kropp fungerte bra etter vinteren, og han var blant banens raskeste. Sykkelen, en Yamaha R 6, har vært igjennom full demontering i forbindelse med overhaling av girkasse. Det var derfor både spenning og forventning til hvordan den ville fungere. Denne helgen kjører han løp på Våler, og følelsen før avreise er god når han med overbevisning uttaler: – Jeg er klar!

Marius med den lette trialsykkelen som gir ham verdifull trening utenfor racingsesongen.

Ikke mye, men lenge

Roadracing er en ekstremt krevende sport hvor et øyeblikks feilvurdering kan få fatale konsekvenser. Det er derfor vanlig at utøverne starter med mc-sport i svært tidlig alder. For Marius vedkommende startet det med en lånt 50 kubikks cross-sykkel som seks- syvåring. Litt senere, som åtteåring, ble det kjøpt inn en 80 kubikks crosser. Den ble kjørt på Sotra. Litt beskjedent, men kanskje mest spøkefullt, hevder han at han ikke har kjørt mye cross, men lenge. Etter hva vi skimter i premieskapet kan det nå ikke ha gått så ille heller.

Supermotard. Fra Norgescup i Halsa ved Kristiansund.   

Supermotard

I 2009 var det slutt på crosskjøring, for Marius hadde fått sans for supermotard. Han kjøpte sykkel og deltok ganske umiddelbart på løp i Kongsberg. Det gikk så pass bra at han året etter kjøpte ny sykkel. De var en gjeng som trente i Kinsarvik, og kanskje ble det tjuvtrent litt på Liaflaten i Åsane også. Samme år startet de å trene på Eikås.  Gjengen dro av gårde på alle løp, og Marius kjørte Norgescup i 5 år. Beste plassering ble en 2. plass i NM.

Supermoto Of Nations. Lag-VM i Spania i 2011.

Supermoto Of Nations

I 2011 representerte Marius Norge ved å delta i lag-VM i supermotard i Spania sammen med to andre nordmenn. Både nivå og deltakertall var høyt, så nordmennene havnet på nest siste plass. Likevel er Marius full av lovord om begivenheten, og regner for egen del hele opplevelsen som det gjeveste i motardkarrieren.

De tre nordmennene som kjørte lag-VM i Spania i 2011. Marius helt til høyre. Nivået var ekstremt høyt, og det endte på en nest siste plass. Marius beskriver likevel hele opplevelsen som det gjeveste i Supermotardkarrieren.                                                                                                                                                                     
Språk kan være vrient. I Spania ble Notøy til Nøtoy. Klenodiet har fått hedersplassen i verkstedet.

Treningsforhold

I de tredve årene som har gått siden vår lokale helt, Terje Bergsvåg, herjet på  racingbanene , så har det skjedd en hel del innenfor roadracing. Det er likevel to ting som ikke har endret seg mye. Nemlig treningsbane og sponsorsituasjon. Når det gjelder bane for motorsport på Vestlandet, så skal ildsjelene bak  Fjord Motorpark ha all mulig ære for sitt iherdige og utrettelige arbeid. Det er likevel fortsatt et godt stykke vei å gå der. Om de lykkes og klarer å dra det hele i land, vil det fortsatt gå lang tid før eventuell ferdigstillelse. Så racingutøvere på Vestlandet må nok fortsatt beregne seg lang reisetid for trening på bane.

Sponsorer

For dem som driver innen de “smalere” sportsgrener så oppleves tilgangen på sponsormidler ofte som vanskelig. Roadracing er en kostbar affære og utøverne er helt avhengige av velvillige støttespillere. Det å mangle bane i egen region kan nok også medvirke til å gjøre det vanskelig å vekke tilstrekkelig interesse hos mulige sponsorer. Årets sesong kan bli helt avgjørende for Marius sin videre karriere i roadracing. Han bruker alle tilgjengelige midler han har på denne sportsgrenen, men vet at det ikke kan gå i lengden. Han mottar økonomisk støtte fra Mc-Express og får også noe støtte fra Yamaha Bergen. Det jobbes også intenst for å skaffe flere sponsorer og Marius har flere ideer om hva han kan tilby dem. Blant annet har han en stor, hvit varebil som brukes til transport til løpene. Den kan profileres etter ønske fra dem som måtte brenne inne med ledige sponsormidler.  – Jeg er egentlig åpen for det aller meste når det gjelder sponsoroppdrag, sier han.

Mekanikerutdannet

Marius har fagbrev som mc-mekaniker og jobbet i fire år hos MC Marine as. Han beskriver det som en fin tid. Selv med skruing på mc i arbeidstiden, og mye av det samme på fritiden, så gikk han ikke lei. Det forteller også litt om hvor dedikert han er til motorsykler og mc-sport.

Microteam

Det må vel kunne kalles et microteam når laget består av kun ham selv og samboer Marianne. Marius står for både hjulskift og reparasjoner selv. Ved større skader på sykkel får han hjelp av venner og bekjente som gladelig hjelper til. Den gode gjengen han treffer hver gang han er på løp betyr mye.
Marianne er også flink og skjøtter flere oppgaver. Hun passer tidsskjema, sørger for mat og vann, passer på at dekkvarmerne er kommet på og at det er bensin på tanken.  Dessuten sørger hun for at både visir og kåpeglass alltid er rent og pent samt sykkel forøvrig. Hun er altså en viktig medhjelper og en god støtte, men sine egne oppgaver i depot kunne han godt tenkt seg å dele med en ekstra mekaniker.

Se video med Marius Notøy her: Rookie 600, Våler 2015

Superstock 600, 2016

 

Oppdatering

MC+ satser på å komme med oppdateringer på vår Facebookside gjennom helgen, og senere med ny artikkel her.
Da vil vi dekke våre to Hordalandshåp: Marius Notøy i Superstock 600. (Notøy Racing)
og Marius Ripel Jensen i Superbike 1000. ( Ripelen630)

 

Et utvalg av premiesamlingen. Marius har kjørt både motocross og supermotard før ham startet med roadracing. Det vises.