Lukten av god, gammel årgang

Hordalendingen Kjell Hefte på sin BSA Rocket 3 - Rob North.. Han kjører i klassen Classic 750.

Helgen 9. – 11. juni ble det arrangert Classic TT, eller Nordic Classic Championship på Vålerbanen i Hedmark. Vi fikk overvære noen timer på søndagen. Det gav mersmak.

Etter å ha dekket både trening og løp i NM-runde i roadracing på Rudskogen fredag og lørdag samme helg, var det med spenning vi satte kursen mot Vålerbanen tidlig søndag morgen. Roadracing dette og, men likevel med noen klare forskjeller.

For oss nostalgikere er det mye pent å se på et Classic Race.

Veteransykler

Her er det hovedsakelig veteransykler det går i, men med så mange klasser og underklasser at en utenforstående kan bli rent svimmel. Spennvidden strekker seg helt fra sykler pre 1947 og frem til slutten av 1980-tallet og med motorer fra 50 – 1300 cc. Da snakker vi altså sykler fra en tidsperiode som spenner godt over 40 år, og hvor de eldste kan være mer enn 70 år gamle. Vi ble oppmerksomme på to langstrakte 50 kubikkere av merket Kreidler i et av depotene, og fikk samtidig opplyst at de var god for 150 km/t på et skikkelig langstrekk.

50 cc Kreidler. God for 150 km/t.

Nostalgia

Der vi rusler rundt på baneområdet gjør vi oss flere refleksjoner, om både likt og ulikt i forhold til roadracing med dagens maskiner. Det som slår oss først, er fornemmelsen av nostalgi. Den kommer selvsagt av alle synsinntrykkene, men også i form av lyd, og ikke minst lukt. En ansamling og kjøring med så mange veteransykler gjør nemlig at det legger seg en merkbar eim av bensin, olje og svidd gummi over området. En miks av lukter som sikkert for flere enn undertegnede kan virke som det reneste afrodisiakum. Ut i fra snittalderen på deltakerne er det vel heller ikke utenkelig at enkelte av dem kan ha bruk for noe slikt.

Særegen lukt og lyd når veteransyklene starter opp.

Stor camp

Deltagerantallet på Våler denne helgen er på rundt 180, og dermed omtrent på det doble av deltagere på NM-runden på Rudskogen. Til tross for at campen også er større her, så er det ikke all verden av plass den enkelte beslaglegger. Noen har bare en personbil med henger, andre har små varebiler med racer’en plassert diagonalt inni for maksimal plassutnyttelse. Vi ville trodd at behovet for skruing på mange av disse syklene er større enn på nyere sykler. Likevel er mange av depotene svært beskjedne av størrelse, og noen av dem blir i tillegg benyttet til overnatting. Det er heller ikke mange team her. De fleste later til å stille alene.

Rogalendingen Jan Thorstensen (t.h.) er en av våre omvisere på campen. Han kjører Classic 350 som er klassen med nest flest deltagere.

Forskjellig ambisjonsnivå

Vi merker oss at det er stor spredning i ambisjonsnivået hos deltagerne. Enkelte satser friskt og legger ned mye tid, trening og ikke minst penger for å peile seg inn mot toppsjiktet. Andre har en helt annen tilnærming til sporten. For dem er dette noe de bare gjør for moro, og de nøyer seg gjerne med én eller to løpshelger for sesongen. Felles for flere i denne kategorien er at de gjerne bor langt unna banen, og at det dermed blir både for tidkrevende og dyrt å delta oftere. En av dem vi snakket med hevdet at han på mange måter så på dette som et ideelt mc-treff. Blant de mange gjengangerne er det alltid kjentfolk å treffe. Man kan ta seg noen øl i rolige omgivelser på kvelden, og likevel være noenlunde klar neste morgen. Og uansett hvor man snur seg, så er man omgitt av virkelig dedikerte motorsyklister. Folk som både mekker og kjører.

Eieren av denne smekre og påkostede Ducati’en hadde et stygt fall i fjor. I år har han utstyrt seg med airbag-vest. Startnummeret på sykkelen er vel neppe tilfeldig valgt.

Både dyrt og billig

Vi tar turen bort i “italiener-leiren”, hvor det finnes italienske sykler av forskjellig merke, men hvor Ducati ser ut til å dominere. Vår guide og kjentmann påstår at enkelte her har med seg tilhengere fullastet med deler. Så mye at det burde være mulig for dem å bygge opp en ekstra, komplett sykkel. Vi skal hverken bekrefte eller bestride hans påstand, men kan i alle fall ved selvsyn konstatere at det er stor variasjon i kostnadsnivået. Mens noen nøyer seg med en helt brukbar løpssykkel til rundt 25 lapper, så er det dem som putter inn adskillig mer. Særlig kommer det til uttrykk på en flott Ducati. Et smykke av en sykkel hvor det meste er byttet ut, del for del, og det er fint lite igjen av det originale. Eieren anslår at den må ha kostet ham rundt 150k. En sykkel som det må være ekstra bittert å gå i bakken med.

Diagram over klasseinndeling. Her er ikke tatt med Classic Superbike, Nasjonal 1000 samt de fire klassene i sidevogn.

Classic Racing

Som nevnt dreier Classic Racing seg i stor grad om veteransykler. Fra en periode helt fra motorsykkelens spede barndom og fram til 1987. Ut over dette finner man nå også Classic Superbike hvor epoken er strukket fram til slutten av 1990-tallet. Tar man med klasse Nasjonal 1000, så er kravet der at sykkelen skal være 6 år eller eldre. Det deles altså inn i en rekke klasser, fra hele spekteret 50 cc til 1300 cc. Classic Racing Club ble stiftet i 1993, som en landsomfattende klubb for dem som ikke hadde noe lokalt tilbud. Klubben hadde sitt utspring fra noen ildsjeler som på slutten av 1980-tallet dannet Norsk Classic Racing. Frem til da hadde det vært racingavdelingen til den svenske Motorsykkelhistoriska Klubb som hadde vært enerådende innen denne sporten. Et samarbeid med svenskene var derfor helt avgjørende, og her hjemme ble det Norges Motorsykkelforbund som skulle fremme vekst og anerkjennelse for classic racing. I dag samkjøres det for hele Norden. Siden 1994 har Norge stått for Classic TT på Vålerbanen, og Artic Circle Raceway kom med i 1995. De største klassene er siden 2000 gitt offisiell Norgescup-status av NMF.

Edvin Moen kjører i klasse 1, Pre 47 med sin BSA B33 500cc.

Deltagere fra Hordaland

Da vi dro innover i Finnskogen i Hedmark, var det ikke bare for å lodde stemningen under et Classic TT løp på Vålerbanen. Like viktig var det å finne ut hvor mange hordalendinger som deltar. Det skulle denne gangen vise seg å ikke være så mange. Vi traff tre av dem. Det var Edvin Moen, Kjell Hefte og Arild Myhr. Alle tre kjører for Classic Racing Club, men Edvin og Kjell kjenner vi også som ivrige medlemmer i Classic Bike Owners Club i Bergen. Edvin kjører en BSA B33 500 i klasse 1, pre 47, mens Kjell kjører en BSA Rocket 3 – Rob North i klasse 6, Classic 750. Arild er også en del av Tittel Tattel Team som tidligere talte flere hordalendinger. I dag er han eneste deltager fra dette teamet. Med sin Yamaha Spondon TZ 350 kjører han i klasse 7 A, Forgotten era, stor. Dette er første løpshelgen hans i år, og han har ikke deltatt siden 2013. Nå teller han på knappene om han skal delta i flere løp. Om han får tilbake den gode følelsen og finner ut hvor gøy det virkelig er, vurderer han også å delta i Karlskoga 25. – 27. august. Med seg i depotet har han sønnen Eskil som fungerer som både medhjelper og motivator. Målestokken er at så lenge han ikke blir flau over farens innsats, så er det greit.

Alltid hjelp å få. Edvin assisterer når Kjell starter opp.

Resultatliste

Drift og vedlikehold

Arild hevder at hans Yamaha 1979-modell er i så pass bra stand at den ikke krever all verdens skruing før og etter løp. Det gjelder for Kjell også. Motoren i hans sykkel er bygd opp helt fra bunn da Kjell begynte med classic racing for fem-seks år siden. Her er veiven lettet og balansert, nye og større ventiler er satt inn, porter er åpnet og stempler er lettet. Girkassen er byttet ut med en femtrinns tettsteget racingkasse. Kort sagt, her er det meste på stell. Kjell har gjort det aller meste av jobben selv, men har fått hjelp av en ekspert fra England til blant annet maskinarbeidet på toppen. Det er også han som har bistått Kjell i planlegging av ombyggingen av motoren.  Dette har gitt en sterk og fremfor alt, pålitelig motor.  Det er derfor svært lite Kjell trenger skru på sykkelen sin.

Kreativ bruk av en vinkelsliper.
Arild Myhr er i år eneste deltager fra hordalandsteamet Tittel Tattel Team.                                                            
Med sin Yamaha TZ350 kjører Arild Myhr i klassen Forgotten era stor. Med seg i depot-teltet har han sønnen Eskil som fungerer som både medhjelper og motivator.

Rekruttering

Når det gjelder klassen som Edvin deltar i, pre 47, så er det enkelte som mener den er i ferd med å dø ut. Det kan vel i så fall ha flere årsaker. Blant annet må det være vanskelig med nyrekruttering. Mange av dem som kjører her er dyktige og fingernemme folk med mye kunnskap og erfaring. Det kreves en hel del skruing og mekking for å holde syklene i drift. Å få ungdom til å fatte interesse for denne spesielle klassen kan neppe være lett.
Det er likevel hevet over tvil at Classic racing generelt er populært blant mange. Arrangørene hevder også at det i år er flere nye førere.
Om du er av dem som er nysgjerrig på hvordan man kommer i gang, så finner du nærmere opplysninger her: Classic Racing Club

 

Konkurransen i sidevognsklassen er dominert av svensker.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Imponerende å se samspillet mellom fører og “slave” på sidevognssyklene.
Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/0/4/4/mc-pluss.no/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 2692

2 Comments

    Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/0/4/4/mc-pluss.no/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4791
  1. Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/0/4/4/mc-pluss.no/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4791 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/0/4/4/mc-pluss.no/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4791

    Har dokker en filmsnutt kanskje?

    • Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/0/4/4/mc-pluss.no/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4791 Deprecated: Function get_magic_quotes_gpc() is deprecated in /customers/0/4/4/mc-pluss.no/httpd.www/wp-includes/formatting.php on line 4791

      Dessverre ingen film denne gangen 🙁

Kommentarer er lukket.