Lucas rally med rekordstor deltakelse

Lucas treff ved Evje byr på få overraskelser, og det er vel nettopp slik flertallet vil ha det. Her følger man gammel oppskrift med kun et par faste innslag på programmet.

Rullende museumsgjenstander i full vigør er det mange av på Lucas Rally.

Treffet fant sted 11. – 13. august i Hannåsleiren litt sør for Evje, og er utelukkende for engelske motorsykler. Antall deltakere har ligget ganske stabilt fra år til år. 2017-utgaven, det tolvte treffet i rekken, kunne denne gang vise til rekordstor deltakelse med 148 personer innom, og 132 motorsykler registrert. I tillegg kommer det en liten gjeng med sykler av andre merker, og som derfor må finne seg i å parkere utenfor porten.

Sidevogner av denne typen ser man ikke mange av på norske veier. Treffets eldste deltaker fikk en opplevelsesrik tur i denne.

Samler Brit-bike entusiaster

MC+ har valgt å omtale treffet, både fordi det samler brit-bike entusiaster fra hele landet, og fordi det også deltar en rekke vestlendinger der. Av dem var det vel mellom 15 til 20 deltakere fra bergensregionen.

Høy snittalder

Snittalderen på deltakerne er høy, og dette kan vel ha medvirket til at skepsisen til nyere sykler var stor de første årene. Første året vi var med, i 2012, var dette fremdeles ganske merkbart. I de fem årene som har gått siden den gang, har dette endret seg kraftig. Vi vil anslå at det i dag nærmer seg omtrent lik fordeling mellom gamle veteraner og nyere sykler. Nå skal det også bemerkes at de eldste Hinckley-produserte Triumph’ene nærmer seg 30- års grensen, og altså veteranstatus. I så måte kan det dermed være liv laga for dette treffet også i årene fremover.

God musikk

Dessverre fikk vi ikke med oss navnet på gruppen som spilte, men kanskje noen av våre lesere kan hjelpe med det? I hvert fall var det fullt trøkk fra første stund, med cover-låter fra artister som johnny Cash, Waylon Jennings og andre storheter. Etter vår mening et hopp i kvalitet i forhold til hva som tidligere er blitt levert.  Bandet kunne nok ha fortjent et større publikum enn dem som samlet seg foran scenen. Imidlertid bar lyden godt nesten uansett hvor du befant deg i leiren.

Den sjarmerende kafeen Lordestova i indre Agder var et perfekt samlingssted under fellesturen.

Fellestur

Bortsett fra den gode stemningen og synet av alle de flotte syklene, så er vel lørdagens fellestur et høydepunkt for mange. Særlig når været er fint og alt annet også klaffer. Vi målte totaldistansen på årets fellestur til oppunder  ni mil. Selv om enkelte av veteransyklene slet litt i noen av motbakkene, så var det en utrolig fin flyt i hele feltet. For dem som måtte få motortrøbbel, så lå det også en følgebil med mc-tilhenger helt bakerst i feltet.

I flertall

Bestemmelsesstedet og samlingsplass var lagt til Lordestova. En særdeles koselig kafe med rikholdig utvalg og ikke minst en rommelig parkeringsplass. Veteransyklene var i klart flertall på denne turen, og for vår del var det en god opplevelse å se så mange flotte og velholdte gamle motorsykler samlet på en gang. For dette er ikke museumsgjenstander, men tvertimot motorsykler, noen 60 – 70 år gamle, som fremdeles putrer og går for egen egen maskin.

En imponerende samling av britiske sykler stråler i solskinnet. Mc-kultur på sitt beste.

Premieutdelingen for de forskjellige kategoriene gikk for seg på lørdagskvelden og markerte slutten på treffets program. Vi var ikke tilstede på den biten, blant annet fordi den ellers så rommelige messen var smekkfull. Det var forøvrig ikke noe problem, for det var god fyr i båltønnene utenfor og stemningen var god på leirplassen.
Samlet sett et svært vellykket arrangement, og etter alle solemerker er både vi og de fleste andre deltakerne tilbake igjen neste år.

Til tross for mange nydelig restaurerte sykler var det denne Triton som vakte størst bifall hos oss.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
Sykkelen er bygget opp med en rekke krem-komponenter samt egenkonstruerte løsninger. Etter vår vurdering svært stilsikkert utført.