Leie motorsykkel i Syden

Leie motorsykkel i Syden var enda bedre enn forventet

Påsketuren til Gran Canaria var jo bestilt for lengst og tanken på å leie motorsykkel i Syden hadde bygget seg gradvis opp. Her hjemme lot våren virkelig vente på seg. Ifølge anerkjente amerikanske meteorologer og flere vitenskapelige klimaundersøkelser, finnes verdens beste klima på Gran Canaria. Det hørtes ut som god musikk i ørene til en litt lei helårs motorsyklist fra Vestlandet. Tørre veier og varme er tross alt det vi liker best. Vi tok en sjekk.

Det er mange som leier ut motorsykler på Gran Canaria, så det burde jo være enkelt. Frykten for å ende opp med kjemperegninger om en skulle være uheldig ligger imidlertid der og blokkerer. Kanskje er det en grunnløs problemstilling basert på gamle historier om banditter og kjeltringer i bransjen som ligger å lurer i bakhodet. Etter mye søking endte vi opp med å leie hos et firma som heter Moto & Bike Rent. De har sykler både i Puerto Rico, som var det som var nærmest for oss,  og i Playa del Inglés. Et godt utvalg av nyere sykler og gode tilbakemeldinger både på nett og fra kjente, gjorde at vi følte oss trygg på forhånd.

God kommunikasjon

Kommunikasjon i forkant gikk greit på e-post og vi fikk sikret oss en BMW 800GS for tre dager. Det var den minste perioden vi kunne leie sykkel ved forhåndsbestilling. Påskeuken viste seg å være en god tid for utleier, og det  var allerede vanskelig å få den sykkelen vi ønsket oss. Vi orket derfor ikke å dra med oss 20 kg motorsykkelutstyr uten å være sikret sykkel, og valgte å bestille på forhånd. Straffen med å måtte leie en dag mer enn vi i utgangspunktet hadde tenkt var til å leve med. Ved personlig fremmøte er det mulig å leie for kortere perioder, ble vi fortalt. For å reservere sykkelen betalte vi et depositum på ca ⅓ av beløpet via PayPal. Vanlig banktransaksjon kunne også benyttes om en foretrakk det.

MC-veier Gran Canaria
Hvis du ikke liker å kjøre svinger, er nok ikke Gran Canaria noe for deg.

Hentingen av sykkel gikk problemfritt. Sykkelen sto klar og ventet på oss med full tank. Vi betalte det resterende leiebeløpet og firmaet tok i tillegg en reservasjon på kredittkortet på 1000 € for å dekke egenandel ved eventuelle skader. Alt dette var vi blitt oppmerksom på i forkant og var ingen overraskelse. Innehaveren av utleiebutikken, Frederico, var både hjelpsom og villig til å svare på alle våre spørsmål. Sine anbefalinger tegnet han inn på et lite kart som vi fikk med oss, og som kom til stor nytte de neste dagene. Vi hadde med oss alt utstyret vi trengte, utenom hjelm, som var inkludert i leien. Utvalget var greit og hjelmene helt ok. Likevel vil jeg nok ta med meg min egen hjelm neste gang.

Tre ting å huske på

Før vi tok avgårde fikk vi vite at det egentlig bare var tre ting han la vekt på når vi lånte sykkel. Det var at vi låste sykkelen hver gang vi gikk fra den slik at den var ute av syne, at den ble levert tilbake med full tank, og til slutt at vi bare kjørte på asfaltveier. Da vi nok så litt misfornøyd ut med den siste presiseringen, var han rask med å fortelle om store bøter fra politiet om vi ble tatt for kjøring på grusveier.

Med disse ordene i bakhodet startet vårt tre dager lange kanariske MC eventyr, selvfølgelig i deilig sol og et par og tjue deilige varmegrader. Tre dager som gikk så altfor fort. For det å kjøre i varmen igjen var rett og slett fantastisk. Veiene og opplevelsene var langt over forventningene. At det ikke blir siste gang på sykkel i syden er helt sikkert. Hele opplevelsen har vært kjempefin. Vi kommer tilbake til selve kjøreturene i en egen artikkel litt senere.

MC-tur på Gran Canaria
BMW’en viste seg å være en helt grei sykkel på disse veiene.

Vi hadde litt begrenset med tid da vi skulle levere sykkelen tilbake og fryktet at det ville ta noe tid. Denne frykten viste seg å være helt ubegrunnet. Kjapt overblikk på sykkelen for å se at alt så noenlunde greit ut, sjekke at tanken var fylt opp og oppheving av reservasjonen på kredittkortet. Det hele var gjort på minutter.

Frister til gjentakelse

Var det ingenting negativt eller ting vi kunne gjort annerledes lurer du kanskje på? Å joda, det er det. Som nevnt tidligere ville jeg tatt med meg min egen hjelm. Om jeg hadde hatt, ville jeg også tatt med meg lettere kjøreklær og sko. I perioder var det litt varmt i den svarte skinndressen. Direkte negativt kan man kanskje ikke kalle det. Men, en uke etter jeg kom hjem fra Gran Canaria har jeg ikke rørt min egen sykkel. Motivasjonen til å kjøre i sludd og regn ser faktisk ut til å ha tørket fullstendig bort der nede i varmen. Tror også jeg har blitt rammet av mye vil ha mer syndromet. For jeg har allerede vært inn på restplass.no å kikket. Ukesturer til GC får man faktisk for godt under 3000 kroner. Inkludert både fly og overnatting.