Kreativ radøyværing

PREMIERT: Helge vant prisen for beste japanske sykkel på MC-vårmønstringen på Festplassen i fjor.

Møt radøyværingen Helge Bjørvik som er førstemann ut i vår artikkelserie om garasjemekkerne.

Utgangspunktet
UTGANGSPUNKTET: En småsliten CX 650 GL.

Helge tar i mot oss i den store og trivelige dobbeltgarasjen med fullt innredet loft som stod ferdig for fem år siden. Det var også da han for alvor tok opp igjen hobbyen med å mekke på motorsykler. Siden den gang er det blitt flere prosjekter, og samtlige er fullførte. Helge er utdannet maskinarbeider, eller CNC-operatør som det heter i dag, så selv om han kaller seg selv for hobbymekker så er det ikke noe amatørmessig over maskineringsarbeidet hans. Her er det presisjon, tålmodighet og fagkunnskap som gjelder.

PÅ FACEBOOK: Helge opprettet gruppen “Vi som liker mekke motorsykkel, bygge motorsykkel”.

BEGYNTE MED TEMPO: Etter hvert som han viser oss rundt og forteller, er det tydelig at dette er en mann som brenner for det han driver med. Interessen for motorsykler startet allerede i 12 – 13 årsalderen, og som for så mange andre unge på den tiden, så var det Tempo det hele begynte med.

Etter å ha tatt lappen på lett MC som 16-åring, ble det etter hvert større og tyngre sykler det skulle dreie seg om. Og Helge snakker seg lett varm når han legger i vei om tidligere sykler. Særlig “vannbussen” som han fartet rundt med i ungdommen, en Suzuki GT 750. Visstnok den første vannavkjølte 2-takteren, og derav klengenavnet. Men det var ikke først og fremst mimring vi var dratt ut for å høre denne februarkvelden. Selv om det i seg selv alltid er trivelig, og særlig når verten har gjort i stand både kaffe, lefser og brownies før vi ankommer. Lefsene får likevel vente, for det er hans siste ferdigstilte prosjekt som opptar oss mest. Det er bygget på en lest av en Honda Silver Wing, CX 650 GL Interstate, 1983-modell og dermed godt innenfor 30-års grensen for veteransykler.

Bygging eksosanlegg
EKSOSANLEGGET under bygging.

CAFERACER: Helge ønsket å lage en caféracer ut av det, og gikk relativt drastisk til verks. Framgaffel og bremser er hentet fra en Honda CBR 1000 RR, 2008 modell. Bakstuss er kappet og påsveiset en ny. En bekjent var i gang med sitt CX 500-prosjekt, men skulle ikke bruke tanken. Helge var om seg og fikk tak i tanken, bygget den om og banket inn sidene. En fiks skiltholder ble laget, samt kapping og tilpassing av skjermer. Clip-on’s ble montert samt et kinesiskprodusert elektronisk speedometer. Takket være 8-magnetpunkter på framhjulet er fartsavlesingen pinlig nøyaktig, mens turtelleren derimot har en noe lavere pålitelighet.

Radiatorrammen er utført i chrome og med en fiffig detalj hvor det er utskåret eierens initialer samt sykkelens modellbetegnelse. Han har bygget sitt eget eksosanlegg og lakkeringen har han også utført selv, men her er han svært selvkritisk og bedyrer at han bare er delvis fornøyd med resultatet. Det har likevel ikke stått på innsatsen.

LAKK-KAMMERET med rundt, dreibart bord.
STÆSJ: Gjør seg alltid med noen ekstra effekter i en ekte mekkehule.

En del av den 50 kvm store garasjen ble rigget til et eget “lakk-kammer”. Et slags telt av plastpresenning ble reist og det runde lakkeringsbordet ble laget dreibart. Deretter var det bare å gå i gang. Imidlertid slapp litt av den tynne spraytåken ut av teltet, og la seg som et flortynt slør over flere øvrige gjenstander i garasjen. Blant annet på samboerens MC. Ikke spesielt populært vil vi tro, og sikkert noe som påførte utøveren litt ekstra arbeidsinnsats. Likevel kom han i land med prosjektet sitt i god tid før mc-vårmønstringen på Festplassen. Begivenheten som årlig arrangeres av Harley-klubben Rolling Thunder MC, og som trekker tusenvis av mennesker. Her oppnådde Helge prisen for beste japanske sykkel 2016.

FERDIG: “Bakstussen” er ferdig og sveiset på rammen.

TIL IRRITASJON: De øvrige, tidligere prosjektene hans er en Suzuki 650 Savage 1987 modell som fikk en grundig “make-over”. Deretter et annet caféprosjekt, en Suzuki GS 500, 1980 modell som er blitt til en stilfull caféracer med et ganske klassisk uttrykk. I øyeblikket står det seks sykler i garasjen, pluss en 200 kubikks Zundapp fra 1958. Den ligger riktignok spredt rundt i deler, men påstås å være komplett.

Med såpass mange sykler blir det lite plass til firehjuls kjøretøy, men det bekymrer ikke Helge. Derimot var det til stadig irritasjon for samboeren å aldri få plass til egen bil der, til tross for en romslig garasje. Dette var en nøtt som måtte knekkes.

Personlig preg
DETALJ: HB – CX

Løsningen ble at Helge allierte seg med naboen, og sammen bygde nok en dobbeltgarasje, og hvor fruen i huset nå disponerer ene halvparten. Slikt må til om man vil bevare husfreden og ønsker å fortsatt sprade rundt som enehersker i egen hule.

POLITISYKKEL: Når vi besøker ham er det en gammel BMW som står på løftebenken. Det er en R75/7 1977 modell som i en årrekke gikk som politisykkel i Kristiansand. En gang rundt 1990 ble den tilbakeført til original stand. I fjor kom den i Helges eie og den skal ha tilbakelagt nærmere 198 000 km. Kanskje ikke så rart da at deler i både gir og clutch er modne for utskiftning. Når vi spør Helge hva som er videre plan med den klør han seg på haken og drar litt på det.

HAMRET, sveiset og nesten klar.

– Kanskje blir det et byggprosjekt ut av det, eller så beholder jeg den i originalstand. Er jo litt opptatt med hyttebygging nå, så det blir ikke så mye tid til overs som ellers. Vi får se…
Vi har ham likevel mistenkt for ikke å kunne holde seg borte fra garasjen særlig lenge om gangen, for vi har sett det før: Har mekkebasillen først kommet inn i blodbanen, har den en lei tendens til å bli der. For bestandig.  

STILFULL og klassisk i uttrykket. GS 500, 1980 modell. 
TRANGT OM PLASSEN: Ikke mye rom for firhjulinger i Helges hule.

2 Comments

  1. utrolig flink mann dette ! Respekt ! Det som imponerer mest er di gode løsningene han har ! Gleder med til sesongen begynner igjen, eg e sikker på att det kommer mer fra denne mannen?

    • Ja det er liten tvil om at dette er en mann med mye kunnskap og som er dedikert til sin hobby. Vi har noen flere navn på blokken vår, men tar svært gjerne i mot tips om flere dyktige garasjemekkere.

Kommentarer er lukket.