Knallsuksess for Oslo Motor Show

Forrige helgs Motor Show på Lillestrøm var utvilsomt en suksess både for arrangører, utstillere og besøkende. Mange hadde spådd at det i år ville bli satt publikumsrekord, og slik gikk det også. 41 848 personer var innom de gigantiske lokalene til Norges Varemesse fra fredag 27. til søndag 29. oktober.

Tore Linge fra Skallebank MC Askøy med sin rå og høyst spesielle Harley.

Motorshowet henvender seg nok først og fremst til dem med interesse for kjøretøy med 4 hjul, og oppover. Innenfor dette vide spekteret er det også en imponerende bredde i det som vises frem. Det konkurreres i en hel rekke klasser uten at vi her skal gå nærmere inn på de enkelte av dem. Vi nøyer oss med å nevne at det premieres i amcar, streetcar, pick-up, kultbil, truck med flere, og at det blant annet er priser for lakk, innreding, motorrom og mye annet.

Se vår lille videoteaser fra utsilingen

 

Henning H. Dyrkolbotn – Classic Bike Owners Club (t.v.) og Horst Plassa – Old Timers MC Klubb.

Stor bredde og høyt nivå

Også når det gjelder motorsykler er det stor bredde i utstillingen. Det presenteres custombygg i en rekke varianter som: Caferacer, chopper, bobber, offroad, veteran, backstreet, drag bike samt noen som er mer udefinerbare. (se egen mc-premieliste).
Vi fikk ikke noe fastsatt antall utstilte motorsykler, men fikk høre fra arrangørstaben at det skal ha vært mer enn hundre sykler totalt. De fleste av dem var utstilt i samme område, men enkelte var også plassert rundt omkring i forbindelse med andre stands.

På forhånd var det nok mange som så en mulig prisvinner i dette praktfulle bygget. Det holdt stikk. Det ble pris for Beste Modified.

Norwegian Cafe Racer & Custom Builds

Den største ansamling mc var under banneret til Norwegian Cafe Racer & Custom Builds. En lukket gruppe som har mer enn 5400 medlemmer på Facebook. Særlig på denne standen var det mye flott å se. Etter i de siste årene å ha deltatt på flere mc-arrangementer som The Distinguished Gentlemans Ride og Flat Out Oslo, får man et inntrykk av at både antall byggere og ikke minst nivået er økende. Grunnet både befolkningstetthet og klima, så er det ikke unaturlig at denne utviklingen i stor grad har skjedd i østlandsområdene. Likevel er det ingen tvil om at det syder og koker i andre deler av  landet også.

Mulig det er en kjerne av sannhet i dette utsagnet…

Deltakere fra Hordaland

Vi har i særlig grad konsentrert oss om de fire deltakerne fra Hordaland som ble invitert til Oslo Motor Show etter premiering på Vårmønstringen i Bergen. De fire er: Horst Plassa – Old Timers MC Klubb, Henning Dyrkolbotn – Classic Bike Owners Club, Tore Linge – Skallebank MC Askøy og Tore Riise – Thorsmen MC Hardanger. Ingen av de fire nådde opp til premiering denne gangen, men slik vi tolket dem så var de mer enn fornøyde med å ha blitt invitert med i dette selskapet.

Horst Plassa stilte med to Harley-veteraner.                                                                                                                       
Omtrent slik som Tunturi-mopeden til venstre antar vi at utgangspunktet til dette prosjektet har vært. Til høyre ser vi hvordan resultatet blir når tankene løper løpsk og man putter en Hayabusamotor inn i doningen. Transformasjonen har fått navnet Tunabusa.                                                                                                                                       
Lars Eriksens Harley Custom trike 2017 vant både Beste Custom og People’s Choice Bike.                                                                                                                                                          
Harald Frøislihagen vant prisen Beste Engineering Bike med sin Honda CB550 1978.                                                                                                                                                               
Henning Dyrkolbotns prosjekt “Skrik”. En anorektisk bobber ifølge ham selv. Utganspunktet er en Triumph Speed Twin 1954 modell.                                                                         
BMW R nine T. Eier: Tore Riise – Thorsmen MC Hardanger.                                                                
Legenden Thore Henki Holm Hansen var der også. Den tidligere lederen for Outlaws – Europa promoterte boken om sitt begivenhetsrike liv. Han har også utgitt en country CD som har fått bra mottakelse.

Premieliste – MC:

Beste Veteran
Harley-Davidson EL 1946, Katarina Synnergren, Stenungsund

Beste Modified
Triumph Speed twin 1954, Lars Christian Hansen, Lier, Norge

Beste Cafe Racer
Honda CB750k5 1975, Johan Karlsson, Smålandsstenar

Beste Backstreet
Triumph Bonneville 1967, Ole Henrik Dyrseth, Oslo, Norge

Beste Race Bike
Kawasaki Rainbow Chaser, Finn Ulvang, Ski, Norge

Beste Custom
Harley Custom trike 2017, Lars Eriksen, Jaakobsli, Norge

Beste Chopper
Harley-Davidson Shovelhead, Markku Leskinen, Helsingfors, Finland

Beste Engineering Bike
Honda CB550 1978, Harald Frøislihagen, Skedsmokorset, Norge

Beste Lakk Bike
Harley-Davidson Bobber, Quinton Stansfield, Torslanda

Best in Show
Indian Omega, Isto Kotavuopio, Kangasala, Finland

People’s Choice Bike
Harley Custom trike 2017, Lars Eriksen, Jaakobsli, Norge