Indian Road Show i Kanalveien

Indian Road Show er på Norgesturné. Onsdag og torsdag var turen kommet til Bergen.

Mc Marine i Kanalveien har hatt en travel periode i det siste. Honda Demodager i forrige uke, og Indian Road Show onsdag og torsdag denne uken.

Indian Motorcycle Company er på Norgesturné med sitt roadshow og to dager var satt av til Bergensbesøket. MC+ tok turen torsdag i 14-tiden og fikk en prat med både arrangører og noen av dem som benyttet anledningen til prøvekjøring.

Disse tre kameratene er kanskje ikke innenfor den antatte kundegruppen til tunge cruisere. De er likevel alltid interessert i å prøve noe nytt og fikk også med seg Honda Demodager i forrige uke.
Bredest appell
Indian

Formålet med besøket var å få et innblikk i hvordan motorsyklene med det legendariske navnet er blitt mottatt i Bergen. Noen av de store, tunge cruiserne kom til byen allerede i 2014 og Scout-modellen kom året etter. Med omtrent det halve i pris og vekt i forhold til de digre cruisermodellene, var det naturlig å anta at det ville være Scoutmodellene som hadde bredest appell. Antagelsen slo bare delvis til.

President i Rain City-Norway, Stig Solbakken, har hatt sin Roadmaster siden sensommeren i fjor. Han mener sykkelen har svært gode kjøreegenskaper og er ideell for turbruk.
Tungt & svært ruler i distriktene

Scout har ganske riktig slått bra an, men det gjelder først og fremst i byene. Den svenske ansvarlige for Roadshowet kunne fortelle at det er annerledes i distriktene. Som for eksempel da de besøkte Trøndelag, så var det de store syklene som Roadmaster og Chieftain Darkhorse som var suverene favoritter.

Indian Scout 1200 cc. En lettkjørt og behagelig cruiser som bør kunne dekke flere behov.
Ærefrykt

Undertegnedes befatning med Indian er utelukkende fra tilskuersiden, og skriver seg fra minner i tidlig guttealder. Den gang tøffe karer kjørte oppetter veggene i en diger tretønne på Festplassen og syklene de brukte var Indian fra slutten av 1940-tallet. Sånt gjør inntrykk i en ung guttesjel, og minnet har festet seg i bakhodet et sted. Det var derfor med en viss ærefrykt jeg valgte meg ut en splitter ny Indian Scout 1200 cc for prøvekjøring.

Ideelle kjøreforhold

Med sol og rundt 18 grader i luften kunne rammen rundt testrunden knapt vært bedre. Helt bevisst ble det valgt ut en del kronglete og svingete småveier og et aldri så lite parti på grus ble også lagt inn. Med det svært brede fordekket var det en viss skepsis til hvordan sykkelen ville reagere under slike forhold. Skepsisen viste seg å være ubegrunnet nesten fra start av. Med en personlig høyde på 177 cm føltes sykkelen umiddelbart helt riktig og komfortabel. Standardutgaven er da også oppgitt som passende for personer opp til 180 cm høyde. Om du rager høyere enn dette er det likevel ikke noe problem. Sykkelen kan nemlig leveres med annet sete som går lenger bakover, fothvilerne kan flyttes lengre frem og styret kan også tilpasses.
Sykkelen er særdeles lettkjørt og ganske så turtallsvennlig. Med drøyt 10.000 kroner i egenandel ved eventuell skade fristet det ikke med noen kraftige nedbrekk, men den føltes likevel fin selv i krappe kurver. Absolutt en leken og komfortabel sykkel. For egen del kan jeg ikke si annet enn at Indian Scout innfrir til fulle.

Solosete og bagasjebrett på en Indian Roadmaster.
Rain City-Norway

Indian Motorcycle Riders Group er bare en lilleputt målt opp mot H.O.G (Harley Owners Group), men konseptetet er, etter det vi forstår, ganske likt. Her på berget har ivrige Indian-entusiaster startet egen, lokal avdeling, med det velklingende navnet Rain City-Norway. Etter litt tvil ble navnet godkjent på sentralt hold. Foreløbig teller ikke medlemmene mer enn 10 -12 personer i Bergensregionen, men avdelingen skal dekke Vestlandet. Fra Sogn og sydover til og med Haugesund. Rain City-Norway har fått oppdraget med å stelle i stand Indian Viking Ride på Voss 10. – 13. august. Med noenlunde bra vær ville det være forunderlig om ikke medlemstallet stiger etter det.

Arvid Håland med sin private Scout. Med det utsøkte lærsetet og de eksklusive lærveskene har den utvilsomt et nostalgisk uttrykk.
Vårmønstringen på Festplassen

Arvid Håland var omviser under besøket. Han har vært Honda-forhandler gjennom lang tid, og for et merke som er  markedsleder  her lokalt. I så måte er Indian bare et supplement, men likevel viktig for mangfoldet. Han er så fornøyd med de amerikanske cruiserne at han selv kjører en Scout. Den bruker han både til jobbkjøring og ellers så ofte han kan. Arvid har skrudd på motorsykler det meste av sitt liv. At han er opptatt av mangfold er det liten tvil om. Det lille museet i andre etasje vitner om det, og det samme gjør utmerkelsene han har fått for sine mc-bygg. Hans siste prosjekt er noe av det mest spesielle vi har sett og står kanskje klar til neste års vårmønstring. Den rosinen sparer vi imidlertid til en senere anledning.
Da gjenstår det bare å ønske alle mc-entusiaster lykke til med dagens vårmønstring på Festplassen. Et årlig arrangement som vel må kunne sies å være både det største og viktigste som skjer på mc-fronten på våre kanter. Vi forventer at det, blant mye annet flott, blir flere skinnende blanke Indian-cruisere å se der.