Honda fortsatt klar markedsleder

Honda CB 500
Fortsatt flest Honda i Hordaland

Selv om de ikke har den største veksten av antall sykler i 2016 for Hordaland, er Honda fortsatt en klar markedsleder. Av fylkets 14.164 registrerte tunge motorsykler pr. 31.12.2016, er 3.076 av dem Honda. Det gir dem en markedsandel på solide 21,7 %.

Størst vekst i 2016 er det imidlertid Yamaha som kan vise til. 102 flere registrerte sykler ble det for dem ifølge Statistisk Sentralbyrå sin siste oversikt over registrerte motorsykler (ikke bare nysalg) for Hordaland ved utgangen av 2016. Dette gir Yamaha 19.7 prosent andel av tilsiget på sykler i 2016. Mye av årsaken til denne suksessen for Yamaha tilskriver vi megasuksessen de har hatt med den nye MT serien sin. Yamaha var også Norges mest solgte sykkel i 2016 og har faktisk to modeller inne på topp tre listen over årets mest solgte sykkel. For på topp finner vi BMW 1200 GS/A og Yamaha MT09 Tracer som begge har solgt imponerende 298 sykler i Norge. På tredje plass havner nok en Yamaha, nemlig MT 07.

Registrerte sykler
Registrerte tunge motorsykler i Hordaland

Vel verdt å merke seg er at på listen over de meste solgte syklene i Norge finner vi fire sykler av Adventure typen på de fire første plassene. GS’en først, fulgt av de to Yamaha MT’ene og Honda sin nye Africa Twin på fjerde plass. Ikke rart at kursene om å lære seg gruskjøring er populære for tiden.

Les også: På jakt etter grusveier

registrerte sykler i Hodakand
Jevn økning av motorsykler i Hordaland de siste 5 årene

BMW og Harley-Davidson med størst vekst siste fem år.

Ser vi på perioden 2011-2016 er imidlertid bildet litt annerledes. Her er BMW det merket som har økt mest hva antall sykler gjelder. 399 flere BMW’er har det blitt, men hakk i hel følger Harley-Davidson med 376 stykker. I motsatt ende finner vi Suzuki som bare har økt med 81 sykler. Det er faktisk på nivå med Ducati og Triumph som ellers har veldig liten markedsandel i Hordaland. Når sant skal sies, har Suzuki faktisk hatt ett brukbart år i 2016. Elendige tall fra 2011-2014 trekker imidlertid kraftig ned. Et lite utropstegn kan vi også sette ved Ducati. Til tross for manglende forhandler i distriktet, økte antallet med 25 sykler.

Triumph Street CUp
Med ny forhandler på plass håper Triumph å ta markedsandeler.