Gullstjerner i blikket

Kanskje til salgs: Om Einar bestemmer seg for å selge, kan denne godbiten bli din for rundt 120.000.

Da vi listet opp garasjemekkere vi ønsket å portrettere, havnet Einar R-J kjapt opp på blokken. Han har en egen forkjærlighet for BSA-sykler, og særlig for modellen Gold Star.

Riktig nok farter han også rundt på en moderne Triumph Tiger og han har hatt flere modeller av samme merke opp gjennom årene. Samtlige av disse har imidlertid vært moderne Hinckley-sykler.

KLAR TIL BRUK: Etter et betydelig antall timer på benken er denne 500 cc Gold Star 1961 modell klar for årets sesong.

Anglofil

En gammel Matchless militærsykkel har også vært innom stallen, men det må betegnes som et aldri så lite sidesprang. Med sin store lidenskap for BSA, og i særdeleshet Gold Star, hører han absolutt til under betegnelsen anglofil. Det gir seg flere utslag. Eksempelvis blir vi servert kjeks og te idet vi ankommer den lune mc-boden. Te- og kaffekrusene, som han har et anseelig antall av, er alle dekorert med BSA og Gold Star i en rekke varianter.

FORNØYD: Innholdet i denne boksen er ikke lett å få tak i. Delene er gull verdt når man skal montere en universal sidevogn på sykkelen.

Til salgs

På løftebenken står det en nyrestaurert og fiks ferdig 500 ccm Gold Star anno 1961. Sykkelen er i utsøkt stand, og overraskende nok kan Einar opplyse om at han vurderer å legge den ut for salg. Da vil den ligge på rundt 120.000 kroner. Vi blir litt forundret over at han kan tenke seg å kvitte seg med et slikt smykke. Det har likevel en naturlig forklaring. Han har nemlig flere i stallen. For noen år tilbake var han i Sverige og kjøpte med seg fire Gold Star-rammer samt deler til i hvert fall tre komplette sykler. En av dem ble solgt da den var ferdig restaurert. Som om ikke det var nok er han godt i gang med en 1953 modell BSA A10. Den modifiseres for å trekke en ganske spesiell sidevogn. Den forrige sykkelen som ble brukt til dette formålet var på 500 ccm. Nå vil han  koble vognen til en sykkel på 650 cc. Det bør gi litt mer kraft til ekvipasjen.

PARADE: Einar og konen på en parade gjennom Bergen sentrum for en del år siden. Denne sidevognen er det som nå skal over på en 650 cc A10.

BSA-samling

Einar hadde en ganske kort mc-karriere som ung mann. Som for så mange andre så ble interessen lagt til side til fordel for familie og karriere. Først for tyve år siden, da han var kommet i førtiårene, tok han opp igjen interessen. Gradvis har han bygget opp en liten samling av BSA motorsykler, flere av dem Gold Star modeller. Noen av dem har han på hjemstedet sitt, mens andre står lagret på østlandet.

PÅ RIKTIG PLASS: Godt plassert under Union Jack finner vi girbokser på rekke og rad.

Motorsykler skal brukes

Det er likevel ikke bare selve mekkingen som opptar ham. Å få brukt de enkelte syklene står også høyt på prioriteringslisten. Det har han vært flink til. Opp gjennom årene har det blitt utallige turer i både inn- og utland. Han har deltatt på en rekke BSA-treff rundt om i Europa og også vært flere ganger over til Isle of Man med en av sine flotte veteransykler. Dessuten har det blitt flere særdeles krevende turer til fjellpass i India. Da har det blitt leid Royal Enfield sykler, og reisene har han gjennomført sammen med en god venn. Også han en svært motorkyndig Brit-Bike entusiast.

MED KROM PÅ TANKEN: Slik skinner en ekte Gold Star.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
ADVARSEL: Teksten på støtdemperne kan tyde på at de ikke er av det mest skånsomme slaget.

Gode bekjentskap

Med en så lidenskapelig interesse for BSA-motorsykler er det lett for å søke kontakt med likesinnede. Det har gitt ham mange fine opplevelser og gode bekjentskap rundt om i verden. Blant annet har han lånt ut motorsykler til andre BSA-entusiaster som har vært på besøk fra utlandet. Folk som han aldri før hadde møtt, men blitt kjent med via e-post. Slikt er ikke uvanlig i det internasjonale BSA-miljøet, forteller Einar.

 

STREET ART: Graffiti-kunstner Rune Svendsen har laget dette bildet. Det viser Einar og konen foran den gamle trikkehallen som i dag huser Bergen Tekniske Museum. Sykkelen er en BSA M20 500 cc 1953 modell med en Swallow sidevogn.

Orden i sakene

I løpet av sin yrkeskarriere hadde Einar mange år som offiser i Forsvaret. Det kan muligens være noe av forklaringen på den sirlige orden som hersker i den trivelige verkstedsboden hans. For dette er en mann som vet hvor han har plassert sakene sine. I tur og orden drar han fram eksempler på det han snakker om. Det er tydelig at Einar sitter på mye verdifull mc-kunnskap. Slikt man gjerne tilegner seg når man virkelig brenner for noe. Og at dette er ekte lidenskap vitner også alt garnityret i hans lille man-cave om. Mer enn nok til at når man forlater stedet, så gjør man det med et lite smil om munnen og med en riktig god magefølelse.

POKAL: Under Mc-vårmønstringen på Festplassen i 2008 stilte Einar med sin stilfulle Gold Star café racer. Der vant han prisen for Fineste Europeiske Sykkel.

Fakta om Gold Star

Utviklingen og produksjonen av BSA Gold Star oppstod som følge av tilfeldigheter. Ledelsen hos BSA ville ha publisitet om sin nye Empire Star og ønsket å stille med en sykkel i racing igjen.

Sommeren 1937 stilte derfor BSA med en 500cc Empire Star i et løp på den legendariske Brooklandsbanen. TT føreren Walter Handley stilte med 9 sekunds handikap, men vant likevel løpet med en gjennomsnittsfart på 102,37 mph. Raskeste rundetid var på hele 107,57 mph ( nesten 175 km/t). For den bragden fikk Handley tildelt et eksklusivt Gold Star emblem som var satt opp av arrangøren for alle førere som hadde rundetider over 100 mph i løpet. Dermed var ideen til den nye BSA-modellen unnfanget. Bare noen måneder senere, i september 1937, ble den første BSA Gold Star offisielt avduket på Earls Court Motor Cycle Show.

I 1949 ble en Scrambler introdusert og denne vant ikke mindre enn 11 gullmedaljer i International Six Days Trials. Det tok heller ikke lang tid før Gold Star ble den dominerende i Isle of Man Clubman TT løpene.

Likevel er det dens popularitet som gatesykkel – både den gang og i dag – som definerer Gold Star modellen. Den er høylytt og upraktisk å kjøre. Disse særegenhetene blir likevel klart overprøvd av hvor rask den er og ikke minst av det svært vellykkede designet. På mange måter er Gold Star selve definisjonen på en café racer.

Sykkelen er en ensylindret firtakter og ble levert i henholdsvis 350- og 500cc. Produksjonen ble stoppet i 1963. Utviklingen for å opprettholde ryktet om å være den raskeste produksjonssykkelen hadde gjort den mindre egnet for vanlig gatebruk. Den siste Gold Star, DBD34, som rullet ut av fabrikken i 1963 hadde 42 bhp.

1 Comment

  1. Fantastisk. En ekte entusiast. Skylder ham noen koplinger til en clutcwaier. Håper å få de levert tilbake i Eidfjord i år.?

Kommentarer er lukket.