Futt & fart med damp

Festival of Jurby: Det er noe eget med å skue utover motorsykler så langt øyet rekker.

Mange av oss, og særlig dem med allmenn motorinteresse, har gjerne et nostalgisk forhold til dampmaskiner.

Rundt om i landet fins det en rekke lag og foreninger som restaurerer og drifter dampbåter og dermed gjør et formidabelt kulturhistorisk arbeid. På samme måte med tog. Museumsbaner finnes flere steder i landet. Når vi kommer til dampdrevne biler smalner det nok betraktelig, selv om det finnes dem som driver med det og. Nevner vi motorsykler i denne sammenheng, er vi over i det ytterst sjeldne. Når det til alt overmål er snakk om et nybygg i moderne utførelse, og med ganske akseptable ytelser, ja da er vi over i det helt unike. Dessverre var det ikke i eget land vi kom over dette. Derimot på fjorårets tur til Isle of Man i forbindelse med Classic TT Race der.

Dampsykkelen med front, bakstuss og en sterkt modifisert Hayabusa-ramme.

Festival of Jurby

Søndagen under dette oppholdet hadde vi lagt inn det gigantiske motorsykkelarrangementet Festival of Jurby. Bare det å vandre over parkeringsplassen med tusenvis av sykler var en opplevelse i seg selv. Deretter betalte man seg inn på selve området og det som vel best kan beskrives som et motorsykkelens friluftsmuseum. For her var det mange spektakulære kreasjoner og bygg å beskue. Både nytt og gammelt. Videre ble det kjørt race på selve Jurby airfield og i tillegg var det plenty med salgsboder både for mat og forfriskninger av ymse slag, samt kommersielle utstillere med mye av det en mc-entusiast kan begjære. Dessuten var det flere tilbud for barn, slik at hele arrangementet fremstod som ganske så familievennlig. Det var også lagt inn en flyoppvisning i programmet. Her deltok det veteranfly av typen som deltok i «the battle of Britain» under andre verdenskrig. Etter noen timer, og nesten mettet på inntrykk, ville vi likevel ha med oss neste punkt på dagsordenen. Nemlig et besøk på The Isle of Man Motor Museum. Det ligger også bare en liten spasertur unne Jurby airfield. I det strålende sommerværet og det yrende folkelivet var det en lise å komme inn i den veltempererte museumshallen og få vrengt av seg kjøredressen. Det ganske så nye bygget er lyst og oversiktlig og inneholder skatter fra de fleste epoker gjennom kjøretøyenes utvikling. Blant mye unikt var det likevel noe som fanget spesiell interesse. Nemlig bygget til briten Chris Wedgwood. Han er en ivrig dampmaskin-entusiast og kommer fra en familie hvor dampmaskiner har hatt en sentral plass gjennom flere generasjoner. Faren til Chris, Phil Wedgwood eier blant annet en damplastebil fra 1934.

SKJERMDUMP: Skaperen, Chris Wedgwood, på sin unike, dampdrevne motorsykkel.

Fleksibel maskin

Chris hadde fått en idé om å skape en moderne, dampdrevet motorsykkel med akseptable egenskaper og kapabel til å oppnå høy fart. Han ble oppmuntret av venner og kjente til å gjennomføre prosjektet. Han brukte front, ramme og bakstuss fra en Suzuki Hayabusa 1300 ccm som utgangspunkt. Svingarmen ble forlenget og bakre del ble modifisert for å kunne romme den ganske omfangsrike motoren. Chris fremholder særlig ett av dampmaskiners generelle fortrinn. Nemlig at de er svært fleksible og selv et dårlig eksemplar av arten vil fortsatt fungere.

SKJERMDUMP: Fra Isle of Man Motor Museums hjemmeside.

Avansert elektronikk

Med det som rettesnor, gikk han i gang med prosjektet. Han benyttet seg av en motor som opprinnelig var brukt som hjelpemotor for større spesialkjøretøy. Den var egentlig ikke stor nok til å drive en bil, men han antok at den kunne passe til en motorsykkel. Den doble motoren er designet for å kunne operere under svært høyt trykk, 1500 psi ved en temperatur på 815 grader celsius. Avansert elektronikk styrer trykk-kontroll og temperatur, og sørger for optimal kraft og ytelse. Den særdeles spesielle sykkelen er blitt utviklet gjennom de tre siste år. Da vi var der ble det opplyst at toppfarten foreløpig var målt til 160 km/t, og at den etter videreutvikling skulle testes igjen i inneværende år. Dette virker nå å ha blitt flyttet til 2018, og testen skal foregå på Bonneville Salt Flats. Om noen av våre lesere er mer enn gjennomsnittlig interessert i dampmaskiner kan utsettelsen i det minste gi dem tid til å planlegge en visitt til den myteomspunnede testbanen.

Spennende ting i vente

Vi kan ellers opplyse om at det også i år skal foregå spennende ting på de nevnte saltsletter sett fra en vestlendings ståsted. Et motorhode bosatt i Fana er en av initiativtakerne bak et bilprosjekt som skal testes ut på slettene i Utah. Vi håper å kunne komme tilbake med et portrett av denne mannen som også er en velkjent skikkelse innenfor flere motor-mekkemiljøer i Bergensregionen.